https://staging.ploum.nl/uploads/Artikelen_en_Track_Records_en_expertise/Intellectueel_eigendom/shopping-cart-g5f7f2e917_640.png

Heeft uw website (nog) wel de juiste ‘bestelknop’?

19 apr '22

Heeft uw website (nog) wel de juiste ‘bestelknop’?

Het Europese Hof van Justitie heeft zich onlangs uitgesproken over de verplichting om het voor de consument duidelijk te maken dat deze een betalingsverplichting aangaat bij een online aankoop. Die verplichting bestond al, maar in de praktijk wordt er op verschillende manieren mee omgegaan. De mogelijkheden lijken nu echter beperkt te zijn en de uitspraak zal vermoedelijk tot veel aangepaste bestelknoppen leiden.

Deze verplichting geldt voor partijen die online contracten sluiten met consumenten (denk aan een webshop, maar bijvoorbeeld ook aan energiecontracten en het boeken van een hotel).

Hoe zit het ook alweer?

Vlak voor het plaatsen van een online bestelling dienen aan de consument de belangrijkste onderdelen van de overeenkomst te worden getoond (zoals de totaalprijs, de duur van de overeenkomst, etc.). Een van die onderdelen is de betalingsverplichting, die moet worden vermeld op de plaats waar om bevestiging van de bestelling wordt gevraagd. Het moet voor de consument duidelijk zijn – en door de consument worden erkend – dat er met het plaatsen van de bestelling ook betaald moet worden.

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een knop voor het plaatsen van de bestelling of bijvoorbeeld het boeken van een hotelkamer (zoals in de meeste gevallen), moet daar staan “bestelling met betalingsverplichting” of een ‘overeenkomstige ondubbelzinnige formulering waaruit blijkt dat betaald moet worden’. Dat eerste lijkt commercieel niet echt wenselijk, dus met het laatste gaat men in de praktijk aan de slag. Daarbij wordt lang niet altijd op de ‘bestelknop’ vermeld dat er ook moet worden ‘betaald’. Dat blijkt dan (als het goed is) wel uit andere tekst die wordt getoond of uit het bestelproces. Maar dát lijkt niet voldoende.

Het belangwekkende oordeel van het Hof van Justitie

In de zaak die is voorgelegd aan het Hof van Justitie had iemand hotelkamers geboekt door op de knop “Ik ga boeken” – en vervolgens “Voltooi boeking” te klikken. De hotelgast kwam niet opdagen en betaalde ook niet. Eerder werd wel aangenomen dat als uit de informatie eromheen voldoende duidelijk bleek dat er moest worden betaald, dat niet per se expliciet op de bestelknop hoefde te staan. Uit de uitspraak van het Hof van Justitie blijkt echter dat, om te beoordelen of de verkoper aan zijn verplichting in dit kader heeft voldaan, alleen naar de tekst op de knop moet worden gekeken. De verdere omstandigheden van het bestelproces zijn daarbij niet relevant.         

Hoe moet het dan nu wel?

Het lijkt raadzaam om een bestelknop te hanteren waarop (dus: op de knop) een tekst staat waaruit duidelijk blijkt ‘dat moet worden betaald’. Of de specifieke tekst op de knop zo door de consument moet worden opgevat, is een kwestie van uitleg. Het beste lijkt om een knop te hanteren met een tekst als: “Bestel en betaal”. Gebruik liever géén knoppen met teksten als “Ga verder”, “Ja, ik wil deze trui”, of “Shop nu”; althans niet voor het definitief plaatsen van een bestelling. Natuurlijk zijn er andere, meer creatieve oplossingen denkbaar, maar het is de discussie of een tekst wel of niet voldoet wellicht (in ieder geval niet in alle gevallen) waard.

Wat is het probleem als u dit niet doet?

Allereerst zou de Autoriteit Consument & Markt (ACM) uw organisatie een boete kunnen opleggen. Maar minstens net zo belangrijk is dat het niet voldoen aan dit vereiste kan meebrengen dat de consument niet gebonden is aan de overeenkomst. Er zijn diverse gevallen denkbaar waarin dit in de bedrijfsvoering de nodige onduidelijkheden en problemen zou kunnen opleveren. In diverse opzichten is het dus belangrijk om aan dit vereiste te voldoen.      

Hoe kunnen wij hierbij helpen?

Wilt u er zeker van zijn dat in uw webshop of op uw website waar een consument een bestelling kan plaatsen, reis of verblijf kan boeken of een (ander) contract kan sluiten, alle vereiste informatie – op de juiste wijze en plaats – is vermeld? Heeft u toch behoefte aan overleg over een andere, commercieel aantrekkelijke tekst op de bestelknop? Neem gerust contact op met Nina Witt voor een Quick Scan of een telefonisch overleg.

Heeft u vragen over de informatie op deze pagina?

+31 (0)10 4406440 info@ploum.nl

Aankomende events

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Klik op het plusje en schrijf je in voor updates over dit onderwerp.

Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in onze privacyverklaring. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Profiel wijzigen' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in onze privacyverklaring. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Profiel wijzigen' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

  • Volgen wat u interessant vindt
  • Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

{/exp:user:register}

*Verplicht in te vullen velden.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

Volgen wat u interessant vindt

Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

{phrase:advantage_3}

{phrase:advantage_4}


Waarom vragen we uw naam?

We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.

Wachtwoord

Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.