05 jun '24
Een reorganisatie kan een ingrijpende gebeurtenis zijn voor zowel individuele werknemers als voor een organisatie. Reorganisaties zijn veelal complexe en langdurige trajecten, waarbij de functie van een werknemer ingrijpend kan worden gewijzigd of zelfs komt te vervallen. Bij dergelijke wijzigingen in de organisatie is de ondernemingsraad een uiterst belangrijke stakeholder.
In een eerdere blog schreven wij al over de rol van de ondernemingsraad bij fusies en overnames. In deze blog zullen wij ingaan op de rol van de ondernemingsraad bij reorganisaties. Welke rechten heeft de ondernemingsraad en waar moet de ondernemer op letten in het traject met de ondernemingsraad?
Zoals wij onze eerdere blogs beschreven, heeft de ondernemingsraad verschillende rechten. Zo heeft de ondernemingsraad recht op alle informatie die nodig is voor het uitvoeren van zijn taak (informatierecht) en het recht om ongevraagd voorstellen te doen (initiatiefrecht). De twee belangrijkste rechten van de ondernemingsraad zijn het advies- en het instemmingsrecht. Bij een reorganisatie is vooral het adviesrecht van belang.
Het adviesrecht houdt in dat een ondernemingsraad het recht heeft om de bestuurder advies te geven over belangrijke wijzigingen in of voor de organisatie. Het gaat hierbij onder andere om (i) het beëindigen van de werkzaamheden van de onderneming of een belangrijk onderdeel daarvan, (ii) belangrijke inkrimping, uitbreiding of andere wijziging van de werkzaamheden van de onderneming en (iii) een belangrijke wijziging in de organisatie van de onderneming.
Vanwege de ingrijpende gevolgen van een reorganisatie (bijvoorbeeld gedwongen ontslagen en/of functiewijzigingen) valt een reorganisatie al snel onder één van de adviesplichtige voorgenomen besluiten. Het hoeft daarbij niet altijd te gaan om een groot collectief ontslag: in 2023 oordeelde de Ondernemingskamer dat het verval van één enkele functie ook adviesplichtig was, omdat het vervallen van deze functie in feite had geleid tot het schrappen van een managementlaag, het verschuiven van rapportagelijnen en een verzwaring van diverse andere functies.
Een ondernemer die van plan is te reorganiseren, doet er goed aan dit zo snel mogelijk met de OR te bespreken in de overlegvergadering. Tijdens de overlegvergadering moet de ondernemer de ondernemingsraad informeren over voorbereidingen met betrekking tot advies- en instemmingsplichtige voorgenomen besluiten, zoals een in voorbereiding zijnde reorganisatie. Omdat reorganisaties meestal gevoelig liggen, is het belangrijk om tussen OR en ondernemer afspraken te maken over geheimhouding.
Zodra de reorganisatieplannen concreter zijn, moet de OR tijdig om advies worden gevraagd. De OR moet immers wezenlijke invloed kunnen uitoefenen op het voorgenomen besluit. Dit betekent dat de ondernemingsraad niet pas om advies gevraagd kan worden wanneer het besluit al in kannen en kruiken is.
Het vragen van advies is geen formaliteit, maar een mogelijkheid voor de ondernemingsraad om echt mee te denken en invloed te hebben op de voorgenomen wijzigingen in de onderneming. Als de OR niet of onvoldoende wordt betrokken in een reorganisatie, kan hij in beroep gaan bij de Ondernemingskamer en vragen om het reorganisatiebesluit terug te draaien. Daarnaast is het adviestraject een essentiële stap voor een ontslagaanvraag bij het UWV wegens reorganisatie: zonder OR-advies wordt de ontslagaanvraag geweigerd.
Voor een OR is het belangrijk goed inzichtelijk te krijgen waarom de reorganisatie wordt uitgevoerd, wat de effecten zullen zijn op de betrokken werknemers én de achterblijvende organisatie, en welk vangnet er voor werknemers beschikbaar is als zij boventallig worden. Idealiter wordt deze informatie al zoveel mogelijk gedeeld vóór of bij de adviesaanvraag. Het kan voor de OR nuttig zijn om advies van een gespecialiseerde arbeidsrechtadvocaat in te winnen. Op die manier kan worden beoordeeld of de selectie van boventallige werknemers juist is verlopen, of nieuwe gecreëerde functies uitwisselbaar zijn, en of het sociaal plan juridisch kloppend is. De kosten van een deskundige die door de OR is ingeschakeld, komen voor rekening van de ondernemer.
Bij een reorganisatie en adviestraject komt veel kijken. Het kan soms lastig zijn om het overzicht te bewaren. Hieronder hebben wij enkele aandachtspunten opgenomen:
Reorganisaties zijn complex en hebben een grote weerslag op de onderneming en individuele werknemers. Het is belangrijk dat de ondernemingsraad tijdig wordt betrokken bij voorgenomen een reorganisatie. Het arbeidsrecht- en medezeggenschapsteam van Ploum assisteert regelmatig zowel ondernemers als ondernemingsraden bij elke stap die hierbij nodig is. Vanwege onze uitgebreide kennis van het arbeidsrecht en reorganisaties zijn wij een nuttige sparringpartner voor elke OR of ondernemer die te maken krijgt met een voorgenomen reorganisatie, of het nu gaat om het verval van een handvol functies of een volledige bedrijfssluiting. Wij denken graag met u mee, zodat dit intensieve proces zo goed mogelijk verloopt.
Meer weten? Neem dan contact op, schrijf u in voor onze nieuwsbrief, of kijk eens naar ons trainingsaanbod met cursussen medezeggenschap voor ondernemingsraden en ondernemers. U bent uiteraard ook van harte welkom bij onze Ploum Academy ‘Actualiteiten Medezeggenschap’ op 7 november 2024!
01 nov 24
21 okt 24
14 okt 24
13 okt 24
09 okt 24
07 okt 24
27 sep 24
13 sep 24
13 aug 24
13 aug 24
19 jul 24
17 jul 24
Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.
Blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen in uw sector. Vul hieronder uw gegevens in om op maat gesneden juridische updates en uitnodigingen voor evenementen te ontvangen.
Volgen wat u interessant vindt
Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
{phrase:advantage_3}
{phrase:advantage_4}
We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.
Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.