28 dec '22
Stel je voor, je zit met een aantal vrienden aan tafel en plots komt iemand met een goed idee. Gat in de markt denk je en het brainstormen begint. Na maanden praten en denken hebben jullie vertrouwen in jullie unieke Start-Up.
De een bouwt een website, de ander ontwerpt een logo en weer een ander is de geschikte persoon voor de sales. Het bouwen van eigen software wordt uitbesteed aan een ontwikkelaar die jullie daarvoor betalen.
De Start-Up begint vorm te krijgen en jullie zijn bijna klaar om de markt te bestormen.
Onder deze naam treden jullie vol trots naar buiten en houden pitches voor mogelijke investeerders. Alles lijkt goed te gaan en jullie beginnen steeds meer naam te maken, maar dan…
Jullie ontvangen een boze brief waarin wordt gesteld dat jullie inbreuk maken op de Europese merkenrechten van een Franse onderneming, die toch wel enigszins soortgelijke diensten levert. Jullie hadden totaal geen weet van deze onderneming, maar worden gesommeerd zo snel mogelijk te rebranden en een schadevergoeding te voldoen voor de inmiddels ontstane verwarring op de markt en de daardoor ontstane schade bij de Franse onderneming.
Ontzettend zonde en jammer, want de door jullie zorgvuldig gekozen naam begon net bekend te worden onder jullie potentiele investeerders en klanten.
Verhalen als de bovenstaande komen wij helaas geregeld tegen. Vol enthousiasme worden Start-Ups ontwikkeld onder namen die inbreuk blijken te maken op merkenrechten van derden. Vaak zit er dan niets anders op dan een nieuwe naam te verzinnen en volledig te rebranden. Het is daarom van groot belang om in een vroeg stadium te onderzoeken of een naam/merk beschikbaar is en indien dit het geval is, om de naam als merk vast te leggen binnen het territorium waar jij actief wil worden onder die naam.
Niet alleen voorkom je op deze manier verrassingen, ook kan je op basis van jouw merkregistratie derden verbieden een overeenstemmend merk te gebruiken voor dezelfde soort producten of diensten als waarvoor jij je merk hebt vastgelegd. Op deze manier kan je voorkomen dat anderen proberen mee te liften op jouw zorgvuldig opgebouwde reputatie.
Naast het belang van een merkregistratie, is het verstandig om alle auteursrechten over te laten dragen aan de onderneming. Ontstaat er een conflict binnen de onderneming of stapt één van de oprichters op, dan beperk je het risico dat de activiteiten binnen de onderneming niet meer kunnen worden voortgezet.
Zo heeft de maker van het werk, denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van software of het ontwerp van de website, de auteursrechten op deze ontwerpen. Deze maker kan derden verbieden het werk openbaar te maken, aanpassingen te maken of door te ontwikkelen. Door het overdragen van de auteursrechten door de verschillende oprichters, wordt de onderneming auteursrechthebbende. Als bijvoorbeeld de ontwikkelaar van de software ineens opstapt, kan de onderneming na overdracht van de rechten, gewoon gebruik worden gemaakt van deze software.
Daarnaast hebben veel ondernemers de opvatting dat de rechten op in opdracht gemaakte ontwerpen, zoals bijvoorbeeld de logo’s, worden overgedragen van de maker aan de ondernemer op het moment dat er een betaling voor de verrichte diensten heeft plaatsgevonden.
Dit is echter niet het geval. De overdracht van auteursrechten vindt alleen plaats als deze overdracht geschiedt door middel van een door beide partijen ondertekenende akte waarin duidelijk wordt gemaakt welk recht wordt overgedragen en waarin deze overdracht wordt aanvaard. Zolang deze akte niet door beide partijen is ondertekend, blijft de maker van het werk, zoals het reclamebureau of de software ontwikkelaar, rechthebbende. Deze partij kan jou in dat geval niet alleen verbieden de werken aan te passen, maar is ook de enige partij die bezwaar kan maken in het geval dat er inbreuk wordt gemaakt op de auteursrechten. Het is dus heel belangrijk om altijd af te spreken dat de auteursrechten op het voor jouw ontwikkelde werk aan jouw onderneming worden overgedragen.
Wij helpen je graag met het onderzoeken, vastleggen en beschermen van je merken en natuurlijk met het opstellen van overdrachtsaktes zodat je zeker weet dat jij ook echt de rechthebbende bent van jouw intellectuele eigendomsrechten.
Daarnaast staat het Start- en Scale-up Team van Ploum voor je klaar om jouw juridische vragen te beantwoorden en je verder op weg te helpen.
01 nov 24
21 okt 24
14 okt 24
13 okt 24
09 okt 24
07 okt 24
27 sep 24
13 sep 24
13 aug 24
13 aug 24
19 jul 24
17 jul 24
Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.
Blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen in uw sector. Vul hieronder uw gegevens in om op maat gesneden juridische updates en uitnodigingen voor evenementen te ontvangen.
Volgen wat u interessant vindt
Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
{phrase:advantage_3}
{phrase:advantage_4}
We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.
Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.