12 mei '22
Op 19 april 2022 is het wetsvoorstel ‘Wet veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames (kortweg: Wet Vifo) met een grote meerderheid (148 van de 150 stemmen) aangenomen door de Tweede Kamer. Eerder schreven wij een artikel over de Wet Vifo in de Energienieuwsbrief van Ploum toen het nog de status van wetsvoorstel van het kabinet had. In dit bericht zal de Wet Vifo nogmaals kort worden behandeld, waarna de twee aangenomen amendementen op het wetsvoorstel uiteen worden gezet.
De Wet Vifo beoogt door het introduceren van een brede investeringstoets de nationale veiligheid te beschermen, waarbij met name de verwezenlijking van de volgende drie risico’s worden gepoogd te voorkomen:
Het wetsvoorstel is van toepassing indien sprake is van verwervingsactiviteiten – zoals investeringen, fusies, joint-ventures en splitsingen – die betrekking hebben op een in Nederland gevestigde doelonderneming (de onderneming waarin de verwervingsactiviteit plaatsvindt of daarvan het resultaat is) die ofwel een vitale aanbieder is, ofwel actief is op het gebied van sensitieve technologie.
Een aanbieder die (i) een onderneming die een dienst exploiteert, beheert of beschikbaar stelt waarvan de continuïteit van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving en (ii) actief is op het gebied van warmtetransport, kernenergie, luchtvervoer, havengebieden, bankwezen, infrastructuur voor financiële markten (zoals een effectenbeurs), winbare energie en gasopslag wordt onder de vitale aanbieders geschaard.
Onder sensitieve technologie wordt het volgende verstaan:
Bij algemene maatregel van bestuur (hierna: AMvB) kunnen in de toekomst andere categorieën vitale aanbieders en/of sensitieve technologie worden aangewezen of juist worden uitgezonderd van de reikwijdte.
Het wetsvoorstel voorziet in een meldplicht voor de verwerver of de doelonderneming bij de minister van Economische Zaken (hierna: de Minister).
Na een risicoanalyse van de gemelde verwervingsactiviteit wordt in principe binnen acht weken na ontvangst van een melding mededeling gedaan dat:
Mocht op basis van de risicoanalyse worden medegedeeld dat er risico’s kleven aan de verwervingsactiviteit, dan dient een toetsingsbesluit te worden aangevraagd. De Minister kan daarin bepaalde eisen stellen of nadere voorschriften verbinden aan een verwervingsactiviteit om potentiële risico’s voor de nationale veiligheid te voorkomen of te beperken. In het uiterste geval kan de verwervingsactiviteit in zijn geheel worden verboden.
Een verwervingsactiviteit mag niet worden uitgevoerd voordat de Minister (i) mededeling heeft gedaan dat geen toetsingsbesluit is vereist, of (ii) een toetsingsbesluit heeft genomen.
Indien geen melding is gedaan van een verwervingsactiviteit of als in strijd wordt gehandeld met een opgelegd verbod of de aan de verwervingsactiviteit verbonden voorschriften, dan leidt dit tot schorsing van de zeggenschapsrechten die de verwerver heeft verkregen door de desbetreffende verwervingsactiviteit. Ook kan de Minister bijvoorbeeld gelasten om alsnog een melding te doen. Als investeringen zijn uitgevoerd in strijd met een door de Minister opgelegd verbod, dan kan leiden tot nietigheid van de onderliggende verwervingsactiviteit.
Op grond van het huidige wetsvoorstel werkt de Wet vifo terug tot 8 september 2020. Dat betekent dat de Minister de betrokkenen bij potentieel risicovolle verwervingsactiviteiten die ná 8 september 2020 en vóór inwerkingtreding van deze wet hebben plaatsgevonden, nog tot acht maanden ná inwerkingtreding van deze Wet vifo kan gelasten alsnog een melding te doen.[2] Er bestaat op grond van het wetsvoorstel geen plicht om proactief meldingen te doen van verwervingsactiviteiten in voornoemde periode.
Toelichting: aanleiding voor deze wijziging was de overname van de High Tech Campus Eindhoven door een Singaporees staatsbedrijf. De gedachte is dat bedrijfscampussen waar publiek-privaat wordt samengewerkt aan technologieën en toepassingen die van economisch en strategisch belang zijn voor Nederland dienen te worden beschermd tegen ongewenste overnames. Toetsing voorafgaand aan zulke overnames wordt aldus van groot belang geacht.[3]
Toelichting: voor het parlement is het van belang dat het vooraf inzicht heeft ín en inspraak heeft óver welke vitale aanbieders en sensitieve technologieën aan deze lijsten worden toegevoegd of uitgezonderd.[4]
De niet-onomstreden terugwerkende kracht van de Wet Vifo, waarbij de Minister de betrokkenen bij potentieel risicovolle verwervingsactiviteiten die ná 8 september 2020 (en dus vóór inwerkingtreding van deze wet) hebben plaatsgevonden, nog tot acht maanden ná inwerkingtreding van deze Wet Vifo kan gelasten alsnog een melding te doen, blijft gehandhaafd.
Nu de Wet Vifo is aangenomen door de Tweede Kamer, is de Eerste Kamer aan zet – deze zal het wetsvoorstel nader behandelen en al dan niet aannemen. Indien het wetsvoorstel wordt aangenomen zou de Wet Vifo later in 2022 al van kracht kunnen worden. Wanneer het zover is, berichten wij u uiteraard nader.
01 nov 24
21 okt 24
14 okt 24
13 okt 24
09 okt 24
07 okt 24
27 sep 24
13 sep 24
13 aug 24
13 aug 24
19 jul 24
17 jul 24
Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.
Blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen in uw sector. Vul hieronder uw gegevens in om op maat gesneden juridische updates en uitnodigingen voor evenementen te ontvangen.
Volgen wat u interessant vindt
Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
{phrase:advantage_3}
{phrase:advantage_4}
We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.
Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.