https://staging.ploum.nl/uploads/Artikelen_en_Track_Records_en_expertise/Algemeen/write-593333_1920.jpg

Thuiswerken is een blijvertje: tijd voor de thuiswerkovereenkomst

04 aug '21

Thuiswerken is een blijvertje. Uit onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat bedrijven ook na de coronacrisis fors willen inzetten op thuiswerken. Een goed moment om in deze blog de thuiswerkovereenkomst te bespreken, een niet onbelangrijk onderdeel van het thuiswerkbeleid. Helemaal nu het wetsvoorstel ‘Wet werken waar je wil’ in het parlement op de plank ligt, waaruit volgt dat ook de wetgever bezig is met een recht op thuiswerken (lees hierover meer in dit artikel).

Thuiswerkbeleid

De thuiswerkovereenkomst is onderdeel van het thuiswerkbeleid. Het is voor werkgevers waarbij structureel wordt thuisgewerkt van groot belang om afspraken over thuiswerken te maken in de vorm van een thuiswerkregeling. Op basis van zo’n regeling kan een verzoek om thuiswerken worden beoordeeld. In de regeling kan bijvoorbeeld opgenomen worden voor welke functies en onder welke omstandigheden thuiswerken mogelijk is. Daarnaast kan in het thuiswerkbeleid worden opgenomen dat thuiswerken slechts mogelijk is na ondertekening van een thuiswerkovereenkomst.

Let op: veel onderwerpen in een thuiswerkregeling kunnen onder het instemmingsrecht van de ondernemingsraad (hierna: OR) vallen. Het is daarom van belang om de OR tijdig in het proces te betrekken.

Thuiswerkovereenkomst

Door middel van een thuiswerkovereenkomst (in aanvulling op de arbeidsovereenkomst) kan een werkgever met individuele werknemers afspraken maken over het thuiswerken. Door afspraken in een thuiswerkovereenkomst op te nemen voorkomt een werkgever discussie over eventuele mondeling besproken voorwaarden of afspraken. Ik noem de belangrijkste onderwerpen die in een thuiswerkovereenkomst moeten voorkomen:

  • De omvang van het thuiswerken. Hoe vaak mag een werknemer thuiswerken? Mag hij dit zelf bepalen of worden hier regels aan gesteld? Wat zijn de werktijden?
  • De verplichtingen die de werknemer heeft wanneer hij thuiswerkt. Hoe zit het bijvoorbeeld met bereikbaarheid? Tussen welke tijden moet de werknemer bereikbaar zijn?
  • Afspraken over de materialen en apparatuur. Zoals in een eerder blog is besproken heeft de werkgever ook voor de thuiswerkende werknemer een zorgplicht. In de thuiswerkovereenkomst kan geregeld worden hoe de werkgever aan een ergonomisch verantwoorde werkplek kan komen (bureau, stoel, monitor etc).
  • Eventueel kan in de thuiswerkovereenkomst een thuiswerkvergoeding worden afgesproken. Het Nibud heeft onlangs berekend dat thuiswerken een werknemer ongeveer €2,- extra per dag kost. Een thuiswerkvergoeding is echter niet verplicht.
  • Ook kunnen in de thuiswerkovereenkomst regels gesteld worden over beveiliging en privacy.

Naast bovengenoemde afspraken kunnen er nog andere afspraken gemaakt worden in een thuiswerkovereenkomst, toegespitst op iedere situatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan afspraken over de manier waarop een werknemer met de ter beschikking gestelde spullen moet omgaan, regels over controle en afspraken over andere verplichtingen van de werkgever en/of de werknemer.  

Concluderend

De thuiswerkovereenkomst is een goede manier om het (structurele) thuiswerken vorm te geven. Door een thuiswerkovereenkomst overeen te komen, wordt onduidelijkheid bij werknemers voorkomen en komen rechten en verplichtingen over en weer vast te liggen. Wilt u een thuiswerkovereenkomst op maat of heeft u vragen over dit artikel? Neem dan contact op met ons team Arbeidsrecht.

Contact

Advocaat

Frans Bakker

Expertises:  Arbeidsrecht, Privacyrecht, Medezeggenschapsrecht, Start-up en Scale-up,

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Klik op het plusje en schrijf je in voor updates over dit onderwerp.

Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in onze privacyverklaring. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Profiel wijzigen' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in onze privacyverklaring. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Profiel wijzigen' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

  • Volgen wat u interessant vindt
  • Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

{/exp:user:register}

*Verplicht in te vullen velden.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

Volgen wat u interessant vindt

Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

{phrase:advantage_3}

{phrase:advantage_4}


Waarom vragen we uw naam?

We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.

Wachtwoord

Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.